perjantai 16. toukokuuta 2008

Tunnelmia Kirjamessuilta


Kaksipäiväiset, kauan odottamani kirjamessut alkoivat perjantai-aamuna.
Näin Paavo Lipposen signeeraamassa kirjojaan, myhäili tyypilliseen ystävällismieliseen tyyliinsä ihmisjoukon keskellä. Jututin Lapin Shamaaniksi kutsuttua Oiva Arvolaa ja selailin suuren määrän kirjoja, joita olisin halunnut ostaa. Ja yhden kirjan ostinkin.

Kuuntelin kirjailija Sofi Oksasen haastattelun ja otin hänestä kuvia (mm. tämän otoksen). Hän puhui uusimmasta kirjastaan Puhdistus. Sujuvasanainen, rauhallinen ja viehättävä nainen.
Luen parhaillaan Sofi Oksasen kirjaa Baby Jane, siksi halusin nähdä hänet elävänäkin. Kirjailijana - kirjoittajana hän on minulle uusi tuttavuus ja aloitin tällä kirjalla. Aiemmin olen vain tiennyt hänen olemassaolostaan.

On aina jännittävä tavata kirjailija, jonka kirjaa öisin lukee, ja jonka kirja on päivälläkin mielessä.
Sitä miettii, että miten hän sen tekee: miten osaa laittaa sanoja oikeassa järjestyksessä niin, että se koskettaa lukijaa. Sofi osaa.

Palaan messuille ehkä vielä huomenna lauantaina. Silloin siellä olisivat mm. ihailemani Peter von Bagh ja Hannu Väisänen.

3 kommenttia:

Olina kirjoitti...

Törmäsin tänne, ja heti täytyy kommentoida, sillä rakastan Sofi Oksasen kirjoituksia. Tuon Baby Janen ahmaisin vuorokaudessa ja olin sen jälkeen aika pihalla. Vieläkään en ole lukenut kirjaa uudelleen, vaikka tarkoitus on ollut (noin nopeasti lukiessa kaikki ei kuitenkaan ehdi prosessoitua mieleen). Stalinin lehmät sen sijaan olen lukenut jo pariin otteeseen, ja suosittelen myös siihen tutustumista oikein lämpimästi! Upea kirja, antaa paljon pohdittavaa ja uusia näkökulmia. Oksasella on upea tapa kirjoittaa, hyvin persoonallinen ja kaunis, minä pidän kovasti hänen tyylistään. Seuraavaksi täytynee sitten paneutua Puhdistukseen.

Lukuiloa!

P.S. Kiitos myös Nothing Hillin mainitsemisesta. Nyt ainakin huomaan sen katsella=)

Sooloilija kirjoitti...

Kiitos vinkistä ja ole hyvä vinkistä! Eli kiva kun kerroit Sofi Oksasesta ja hänen tuotantoonsa tutustumisesta. Samoin olen samaa mieltä; hän kirjoittaa vivaihteikkaasti ja kauniisti, vaikka olisi ruma aihekin.

Suosittelen myös hänen tapaamistaan; olin ajatellut, että hän on etäinen ja viileä; mutta hän olikin kaikkea muuta: lämmin ja vivahteikas kuin kirjoitustyylinsä. Aikas ihana!

Meillä tyttäretkin odottavat Notting Hilliä.

arleena kirjoitti...

Sofi Oksasen kirjoja en ole lukenut, mutta kirja-arvostelun perusteelta Puhdistus pitäisi ostaa ja lukea.
Hänellä on selvät, selkeät mielipiteet, jossain televisio- ohjelmissa olen häntä kuunnellut