tiistai 24. maaliskuuta 2009

Unicef kampanjoi onnistuneessa mainoksessa

Kun näin TÄMÄN mainoksen ensi kertaa tv:ssä äskettäin, olin hyvin vaikuttunut. Koko pieni perheemme hiljentyi katsomaan tätä rauhallista mainosta, jossa ei ole kuvia, on vain sanoja ja pianomusiikkia. Pyyhin kyyneleitä sen kaksiminuuttisen jälkeen. Jostain syystä juuri tuollainen mainos tehosi minuun.

Unicef on aloittanut hienon Ole hetken äiti-kampanjan, joka haluaa viestittää sitä, että äitiyden mielentilalla voidaan muuttaa maailmaa. Ei tarvitse olla oikeasti äiti vaan mielenkiinto maailman lapsia, tulevaisuuttamme kohtaan, on se tärkein asia.


Helsinkiä kuohutti jokin aika sitten Unicefin tempaus tähän aiheeseen liittyen: yksinäiset siniset lastenvaunut olivat koko päivän keskellä ruuhkaista kaupunkia. Ihmiset kurkkivat niihin sisään ja näkivät tekstin, jossa sanottiin, että Kiitos, että välität! Tilannetta oli tarkkailtu, ja suurin osa ihmisistä kuitenkin oli kävellyt vaunujen ohi, kurkkimatta sisään..

Tämä lastenvaunukampanja oli ehkä juuri siinä rajoilla, että oliko 'härski' teko vai ei. Mutta ehkä tämä oli se todellinen ravistelija. Se ehkä kertoo kaikkein eniten tästä päivästämme. Positiivista kuitenkin oli, että kurkkijoita vaunuihin oli.

8 kommenttia:

violet kirjoitti...

Luin tuosta jonkun lehden nettisivuilta. Aloin heti kuvitella miten ihmiset suhtautuvat. Ajattelin niitä jotka menevät katsomaan, niitä jotka eivät mene ("ei muiden asioihin tarvi puuttua/on täs vähän kiirettäkin/onks tää joku piilokamera jne.") ja kaikkia siltä väliltä.
Mietin mitä ihmiset tunsivat kun huomasivat mistä oli kyse.
TUo on mielenkiintoinen tempaus.

tuike kirjoitti...

Ehkä se tosiaan kertoo jotain meidän päivästämme niinkuin kirjoitit. Pitää olla todella rajuja tempauksia ennenkuin ihmiset reagoivat. Välinpitämättömyys lisääntyy. Pahinta on, että olen huomannut itsessäni ihan samaa: en minäkään välitä. No, tässä tapauksessa olisin kyllä reagoinut. Mainosta en ole nähnyt.

arleena kirjoitti...

Pysähdyin myös tuon mainoksen kohdalla.
Ajattelin näitä sanoja, ole hetken äiti.

Pohdiskelin, olisin jättänyt sanan -hetken- pois. Äiti on lapselle koko lapsen elämän kuolemaan saakka, isona ja aikuisenakin.

Mutta totta miljoonat lapset ovat ilman äitiä. Ole heille äiti.

violet kirjoitti...

Sekin olisi minusta aika hyvin että olisi aikuinen.
Moni ei sitäkään osaa, jaksa, halua, viitsi.Ehdi. "Ehdi".

Sooloilija kirjoitti...

Tämä on tosiaan pysähdyttävä kampanja. Kuten niin usein Unicefilla on.

Sari kirjoitti...

Kiitos tuosta Unicefin mainospätkästä. Se pysäytti minutkin ja kosketti!

Aika mielenkiintoinen tuo Unisefin siniset rattaat tempaus. Saa tosiaan mietteliääksi ja pohtimaan, että tähänkö ollaan jo menty? Tällaisia kampanjoitako me jo tarvitsemme nyky-Suomessa herättämään meidät omista itsekkäistä ajatusmaailmoistamme? Heräämään siihen seikkaan, että haloo, täällä on myös muita, viattomia lapsia ja jopa pieniä lastenvaunuissa olevia elämänalkuja, jotka saattavat tarvita apuamme. Oikeastaan aika pirun hyvä tempaus Unisefilta!

Kiitos vielä tästä mielenkiintoisesta postauksesta!

Sooloilija kirjoitti...

Sari, täysin samaa mieltä. Minusta tuo lastenvaunukampanja oli kyllä vähän karmivakin..

Mutta tuo sanoihin perustuva filmi oli napakymppi oivallus. Ei tarvittu kuvia.

Sophia kirjoitti...

Tuo vaunukampanjahan oli kaikissa isoimmissa kaupungeissa; myös Oulussa. Siitä en pitänyt, mutta televisiomainos on tosiaan toimiva.